فروشگاه اینترنتی کوک همراه

بررسی هدفون Honor Choice X3؛ ایرباد ۳۰ دلاری با قابلیت‌های ۲۰۰ دلاری

07/10/2023
کسری ظفری
بررسی هدفون Honor Choice X3؛ ایرباد ۳۰ دلاری با قابلیت‌های ۲۰۰ دلاری

هدفون Honor Choice X3 با قیمت اقتصادی و ادعای ارائه‌ی قابلیت‌های لوکس عرضه شده است؛ اما این هدفون چقدر به ادعاهایش نزدیک می‌شود؟

هدفون توگوشی کاملا بی‌سیم Honor Choice Earbuds X3 که سال ۲۰۲۲ عرضه شد، با برچسب‌قیمتی ۳۰ دلاری از قابلیت‌هایی صحبت می‌کند که نظیر آن‌ها را در هدفون‌های لوکس ۲۰۰ دلاری و گران‌تر می‌بینیم؛ قابلیت‌هایی مثل نویز کنسلینگ فعال، پشتیبانی از کدک بلوتوثی aptX کوالکام برای پخش محتوای صوتی با وضوح بالا یا قابلیت پخش/توقف خودکار آهنگ با بیرون آوردن یکی از ایربادها از گوش.

با بررسی Honor Choice X3 همراه ما باشید تا ببینیم کیفیت صدای این هدفون خوش‌قیمت چطور است و آیا واقعا توانسته آنچه را که ادعا کرده، ارائه دهد یا خیر.

کیفیت ساخت و راحتی هدفون Honor Choice X3
هدفون Honor Choice X3 ظاهر و بسته‌بندی معمول و سرراستی دارد؛‌ به‌طوری که در نگاه اول یادآور طراحی آشنای ایرپادز پرو است. کیس شارژ مستطیلی با گوشه‌های گرد است که احتمالا موقع قرار دادن آن به‌طور عمودی روی سطح کمی با مشکل رو‌به‌رو شوید. این کیس با ابعاد ۲۵٫۵ × ۵۰٫۳ × ۶۸٫۹ میلی‌متر فقط کمی از کیس هدفون اپل بزرگ‌تر است، اما به‌خوبی در دست و جیب جا می‌گیرد. زیر کیس، درگاه شارژ USB-C و دکمه‌ی گردی برای اتصال به بلوتوث قرار دارد و چراغ LED روی کیس هم برای نشان دادن حالت Pairing و هشدار کم بودن شارژ‌ به کار می‌رود.

ایربادها هم ظاهری لوبیایی‌شکل با ساقه‌های کوتاه دارند و با ابعاد ۲۴٫۹ × ۲۱٫۹ × ۳۳٫۲ میلی‌متر و وزن ۴٫۳ گرم، تقریبا هم‌وزن و هم‌اندازه با ایرپادز پرو هستند. به جز سری سیلیکونی سایز متوسط خود ایربادها، داخل جعبه می‌توانید سری‌های اضافی در دو سایز بزرگ و یک سایز کوچک پیدا کنید.

هدفون آنر X3 در دو رنگ سفید و خاکستری تیره با روکش براق به بازار عرضه شده که باتوجه به قیمت، کیفیت ساخت خوبی دارد، اما پرز و گردوخاک به‌راحتی به کیس و ایربادها می‌چسبد. گواهی IP54 هدفون هم خیال ما را از پیاده‌روی زیر باران یا ورزش‌های سنگین که با تعرق زیادی همراه است، راحت می‌کند. برخلاف بسیاری از هدفون‌های بازار، آنر X3 دربرابر گردوغبار هم مقاومت نسبی ارائه می‌دهد که باتوجه به استعداد ایربادها به جذب گردوخاک، اتفاق بسیار خوبی است.

آنر X3 از نظر راحتی و فیت امتیاز خوبی می‌گیرد
آنر X3 از نظر راحتی و فیت امتیاز خوبی می‌گیرد؛ من چند ساعت بی‌وقفه با این هدفون به موسیقی گوش دادم و اگر از فشار ANC فاکتور بگیریم، می‌توان گفت راحتی ایربادها در حدی بود که گوش‌ها را خسته نکند. فیت ایربادها هم به‌گونه‌ای است که هنگام دویدن از گوش بیرون نمی‌افتند.
اگر هم احساس کردید سری سیلیکونی هدفون برایتان بزرگ یا کوچک است، حتما با سایز مناسب گوشتان عوض کنید؛‌ چراکه جدا از بحث راحتی، بر تجربه‌‌تان از نویز کنسلینگ تاثیر می‌گذارد.


یک مورد شاید کمی آزاردهنده درباره‌ی این هدفون که به‌گمانم برای برخی از کاربران مهم باشد، صدای زنگ‌دار و نسبتا بلندی است که هنگام اتصال هدفون به گوشی در گوش می‌پیچد. هر بار هم که ANC یا Awareness را روشن/خاموش می‌کنیم، صدایی مرتب می‌گوید «Noise Canceling» یا «Off». ترجیح می‌دادم به‌جای این، زنگ ملایمی جابه‌جایی بین حالت‌های مختلف را اعلام می‌کرد یا گزینه‌ای در اپلیکیشن اجازه می‌داد اعلان‌ها را بی‌صدا کنیم.

کنترل، اپلیکیشن و قابلیت‌های Honor Choice X3
کنترل هدفون Honor Choice X3 با سنسور فورس انجام می‌شود که روی هر دو ساقه به سمت بیرون قرار گرفته است؛ سنسور کارش را به‌درستی انجام می‌دهد، اما شاید احساس کنید که در مقایسه با هدفون‌های گران‌قیمت‌تر، نیاز به فشار بیشتری دارد.

با یک فشار انگشت روی سنسور هر یک از ایربادها می‌توانید آهنگ را پخش یا متوقف کنید یا هنگام تماس، به آن پاسخ دهید. با دو بار فشار انگشت روی ایرباد سمت راست،‌ آهنگ بعدی و روی ایرباد سمت چپ، آهنگ قبلی انتخاب می‌شود. اگر هم انگشتتان را روی سنسور نگه دارید، می‌توانید نویز کنسلینگ را فعال یا غیرفعال کنید یا هنگام تماس، آن را رد کنید. با سه بار فشار سنسور نیز دستیار صوتی گوشی فعال می‌شود که البته باید گزینه‌ی آن را ابتدا از داخل اپلیکیشن فعال کنید. با فشار و نگه‌داشتن همزمان سنسور سمت راست و چپ، حالت گیمینگ فعال می‌شود که برای بهبود تجربه‌ی بازی، تاخیر را کاهش می‌دهد.

هدفون آنر X3 از حالت تقویت صدای محیط به‌نام Awareness بهره می‌برد تا به‌جای برداشتن ایربادها از گوش برای بهتر شنیدن صدای اطراف، آن را فعال کنید. این قابلیت به‌طور پیش‌فرض از طریق کنترل خود ایربادها ممکن نیست و باید گزینه‌ی آن را ابتدا از داخل اپلیکیشن انتخاب کنید تا با بعد از قابلیت ANC با دوفشار انگشت فعال شود.

اتصال همزمان دو دستگاه به هدفون عالی؛ پخش/توقف خودکار آهنگ با تاخیر
بحث اپلیکیشن شد؛ هدفون Honor Choice X3 اپلیکیشن همراهی به‌نام Honor AI Space دارد که هم در اپ‌استور و هم در گوگل‌پلی موجود است؛ اما به‌احتمال زیاد هنگام دانلود آن از این دو فروشگاه با مشکل دسترسی رو‌به‌رو شوید. خوشبختانه برای گوشی‌های اندرویدی، راه‌کارهای آسان و بسیاری برای دانلود و نصب اپلیکیشن وجود دارد، اما کاربران آیفون برای دانلود از جایی غیر از اپ‌استور، دردسرهای زیادی خواهند داشت.

بدون اپلیکیشن، می‌توان از هدفون برای گوش دادن به موسیقی و پاسخ به تماس و قابلیت ANC استفاده کرد؛ اما قابلیت‌های دیگر نظیر Awareness، به‌روزرسانی فرم‌ور، تنظیم درجه‌ی ANC و تنظیمات اکولایزر در دسترس نخواهند بود؛ به‌همین‌خاطر، این هدفون را به کاربران آیفونی که به هر دلیل به خرید این هدفون فکر می‌کردند، توصیه نمی‌کنم.

برای استفاده از اپلیکیشن، نیاز به Honor ID دارید که می‌توانید با ایمیل و رمزعبور بسازید. به جز قابلیت‌هایی که نام بردم و در ادامه بیشتر درباره‌یشان توضیح خواهم داد، در اپلیکیشن می‌توانید میزان شارژ کیس و ایربادها را ببینید؛ حالت گیمینگ را برای کاهش تاخیر بلوتوث فعال کنید؛ یا اینکه نام هدفون را به‌دلخواه خود عوض کنید.

هدفون آنر X3 دو قابلیت بسیار کاربردی دارد که عادت داریم آن‌ها را در هدفون‌های لوکس ببینیم؛ یکی قابلیت «Multipoint» برای اتصال همزمان دو دستگاه به هدفون و دومی، پخش/توقف خودکار آهنگ با بیرون آوردن یکی از ایربادها از گوش.

من قابلیت Multipoint این هدفون را با گوشی آیفون و گوشی شیائومی امتحان کردم و عملکرد رضایت‌بخشی داشت؛ اما قابلیت پخش/توقف خودکار آهنگ با کمی تاخیر همراه بود؛‌ به‌طوری که پیش می‌آمد آهنگ زمانی متوقف می‌شد که من ایرباد را دوباره به داخل گوشم برگردانده بودم. امیدوارم آنر بتواند این باگ را با به‌روزرسانی بعدی برطرف کند، چراکه این قابلیت بسیار کاربردی است و فقط در هدفون‌های گران‌قیمت وجود دارد.

کیفیت صدای Honor Choice X3
هدفون Honor Choice X3 از درایور ۱۲ میلی‌متری بهره می‌برد که برای هدفون‌های توگوشی، درایور بزرگی محسوب می‌شود و به‌همین‌خاطر، انتظار عملکرد خوبی از صدای آن داشتم.

این هدفون از بلوتوث 5.2 و کدک‌های SBC و AAC و aptX پشتیبانی می‌کند؛ کدک AAC کیفیتی بهتر از SBC ارائه می‌دهد و کدک aptX کوالکام پخش محتوای صوتی با وضوح بالا را ممکن می‌کند. به‌طور‌ دقیق‌تر، با این هدفون می‌توانید به آهنگ‌هایی تا بیت‌ریت ۳۸۴ کیلوبیت‌برثانیه گوش دهید؛ درحالی‌که کدک AAC نهایتا تا بیت‌ریت ۲۶۴ کیلوبیت‌برثانیه را پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدای هدفون آنر X3 با توجه به برچسب‌قیمتی‌اش، رضایت‌بخش است. این هدفون به‌ویژه در بازه‌ی فرکانس میانی که مخصوص صدای خواننده و ساز‌های اصلی است، خودنمایی می‌کند و در پخش آهنگ‌های آکوستیک، پاپ و رپ که روی وکالز مانور می‌دهند و زیاد شلوغ نیستند، عملکرد خیلی خوبی دارد.

برای مثال، آهنگ ایندی/پاپ Ophelia از ناتالی مرچنت، خواننده‌ی بسیار خوش‌صدای آمریکایی، شفاف، پرجزییات و رسا بود. تجربه‌ی نسخه‌ی آکوستیک آهنگ Many of Horror از گروه اسکاتلندی Biffy Clyro هم به همین‌اندازه لذت‌بخش بود، اما جایی که صدای گیتار اوج می‌گرفت و آهنگ کمی شلوغ می‌شد، صدای خواننده تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت. علاوه‌براین، صدای همراهی حضار به‌خوبی شنیده نمی‌شد که البته فقط هدفو‌ن‌های چند صد دلاری می‌توانند این سطح از جزییات را پوشش دهند.

پوشش عالی میدرنج؛ پوشش ضعیف‌تر بیس و تربل
پوشش بیس این هدفون به‌خاطر سری سیلیکونی و قابلیت نویز کنسلینگ بهتر از هدفون‌های هم‌قیمت یا کمی گران‌تری است که یکی یا هر دوی این ویژگی‌ها را ندارند. بااین‌حال، سطح انتظارات هم نباید در حد هدفون‌های لوکسی مثل ایرپادز پرو یا سونی WF-XM4 باشد.

به‌طور کلی، پوشش بیس این هدفون اگرچه ضعیف است، برای آهنگ‌های خلوت، رضایت‌بخش است؛ برای مثال، بیس آهنگ الکترونیک آرام We Have a Map of the Piano از گروه ایسلندی Múm یا آهنگ Goodbye از گروه Apparat که بیس کوبنده‌ای دارد، به‌اندازه‌ای محسوس بود تا تجربه‌ی شنیداری آن‌ها را لذت‌بخش کند. اما اگر به آهنگ‌های اشباع از بیس دنس و دیسکو گوش می‌دهید، بعید می‌دانم پوشش بیس آنر X3 رضایتتان را جلب کند.

بازه‌ی فرکانسی بالایی که مربوط به سطوح تربل و جایی است که زنگ صدای سازهایی مثل سنج به گوش می‌رسد، پوشش ضعیفی در این هدفون داشت؛‌ به‌طوری که زنگ لید گیتار آهنگ Sentient Oona از گروه سایکدلیک پانک Thee Oh Sees آن سرزندگی و حس‌وحال طبیعی‌اش را نداشت. هرچند در هدفون‌‌های ارزان‌قیمت که تنظیمات EQ پیشرفته‌ای ندارند، پوشش ضعیف تربل به‌مراتب بهتر از این است که با تاکید بیشتر شنیده شود.

هدفون آنر X3 جایی فراتر از حد انتظارم ظاهر شد. انتظار داشتم که این هدفون به‌خاطر قیمتش، نتواند از پس آهنگ‌های شلوغ به‌ویژه ژانر متال برآید و میزان نویز و دیستورشن در این آهنگ‌ها بالا باشد؛ اما آهنگ Oceans of Grey از بند دث‌متال Septicflesh آن‌طوری که فکر می‌کردم، دیستورت نشد و صدای سازها در حد قابل‌قبولی تفکیک شدند.

البته باید بگویم که جنس صدای هدفون آنر را برای آهنگ‌های متال نمی‌پسندم؛ مثلا آهنگ Deceiver, Deceiver از گروه ملودیک دث‌متال Arch Enemy درامز فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما صدای درامز در این هدفون آن کوبندگی لازم را ندارد و صدای خواننده هم خفه به‌گوش می‌رسد. درکل، اگر بیشتر به ژانر متال و آهنگ‌های پر از ساز گوش می‌دهید، احتمالا نتوانید به‌اندازه‌ی شنیدن آهنگ‌های پاپ و آکوستیک لذت ببرید.

در اپلیکیشن می‌توانید از تنظیمات اکولایزر استفاده کنید که درواقع دو پریست برای تقویت بیس و تربل است و خبری از EQ چند‌بانده با قابلیت تغییر دستی پوشش پاسخ‌های فرکانسی نیست. در بررسی من، انتخاب پریست بیس تاثیر محسوسی بر تقویت این بازه نداشت، اما تقویت بازه‌ی تربل باعث شد زنگ صدای برخی سازها بهتر شنیده شود.

هدفون آنر X3 همچنین عملکرد بسیار خوبی در جلوگیری از نشت صدا به بیرون دارد تا حتی در محیط‌های آرام بتوانید با صدای بلند به آهنگ دلخواهتان گوش دهید.

عملکرد نویز کنسلینگ Honor Choice X3
آنر می‌گوید نویز کنسلینگ X3 می‌تواند تا ۴۰ دسی‌بل از سروصدای محیط را حذف کند که رقم بسیار بالا و ادعای بسیار بزرگی است؛ برای مثال، تکنولوژی ANC ایرپادز پرو ۲ که جزو بهترین‌ها است، نهایتا می‌تواند تا ۳۰ دسی‌بل نویز را حذف کند.

من نویز کنسلینگ این هدفون را در محیط کار، ترافیک خیابان و ازدحام مترو تست کردم. عملکرد ANC در حذف صدای باد کولر و قهوه‌ساز خیلی خوب بود و توانست تا ۴۰ درصد از میزان سروصدا را کم کند. اما اگر در معرض باد شدید قرار داشته باشید، مثلا در خودرو با شیشه‌های پایین نشسته باشید، ANC نمی‌تواند از پس این حجم از صدا برآید. این هدفون در کم کردن صدای صحبت افراد یا صدای تایپ هم عملکرد رضایت‌بخشی نداشت.

امکان تنظیم درجه ANC و انتخاب Awareness در اپلیکیشن
بااین‌حال، ANC آنر X3 یک ویژگی خوب دارد که اجازه‌ می‌دهد درجه‌ی آن را تنظیم کنید. اگر احساس کردید درجه‌ی پیش‌فرض ANC فشار زیادی به گوشتان وارد می‌کند و در محیط آرامی هستید، می‌توانید درجه‌ی Moderate (کاهش حدودا ۲۰ درصدی سروصدا) یا Cozy (کاهش حدودا ۱۰ درصدی) را انتخاب کنید.

هدفون Honor Choice X3 قابلیت Awareness برای تقویت صدای محیط دارد تا برای شنیدن صحبت افراد مجبور به بیرون آوردن ایربادها از گوش نشویم. راستش من از ایرفون ۳۰ دلاری نه انتظار ANC داشتم و نه Awareness و آنر X3 هر دو را ارائه می‌دهد. هرچند این قابلیت فقط می‌تواند حدودا ۱۰ درصد از صدای محیط را تقویت کند که چندان محسوس نیست. باید دقت کنید که هرچقدر پیشرفت در تکنولوژی ANC سریع بوده، بسیاری از تولیدکنندگان هدفون از بزرگ‌ترین رقیب این عرصه که اپل باشد، عقب هستند و هیچ هدفونی نتوانسته به پای قابلیت Transparency محصولات اپل برسد.

کیفیت تماس Honor Choice X3
ایرفون‌های تماما بی‌سیم حتی با برچسب‌قیمتی بالا عادت دارند که مرا در زمینه‌ی کیفیت تماس ناامید کنند؛ بااین‌حال، هدفون Honor X3 در این زمینه بهتر از حد انتظارم ظاهر شد. آنر می‌گوید از تکنولوژی نویز کنسلینگ هنگام برقراری تماس استفاده می‌کند تا سروصدای محیط کاهش یابد. من با این هدفون در جلسه‌‌ای آنلاین شرکت کردم و چند بار با دوستانم تماس گرفتم و همه از کیفیت صدای من راضی بودند و می‌گفتند که به‌خوبی متوجه صحبتم می‌شوند.

عمر باتری Honor Choice X3
از نظر عمر باتری، هدفون Honor X3 می‌تواند با هدفون‌هایی که چند برابر گران‌تر هستند، رقابت کند. هر ایرباد از باتری ۵۴ میلی‌آمپرساعتی و کیس شارژر از باتری ۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. در شرایطی که ANC روشن و حجم صدا ۷۰ درصد باشد، می‌توانید تا ۶ ساعت از این هدفون استفاده کنید. با خاموش کردن ANC عمر باتری تا ۷ ساعت هم افزایش پیدا می‌کند، اما برقراری تماس شارژ بیشتری مصرف می‌کند.



هدفون آنر از شارژ سریع بهره می‌برد به‌طوری که با ۱۰ دقیقه شارژ می‌توانید تا ۲ ساعت به موسیقی گوش دهید. خود کیس هم که با کابل USB-C شارژ می‌شود، می‌تواند هدفون را ۳ بار از صفر تا صد شارژ کند.

مقایسه نسخه پرو با نسخه Lite هدفون Honor Choice X3
هدفون Honor Choice X3 نسخه‌ی پایه‌ای به نام Lite دارد که در ازای حذف برخی قابلیت‌ها مانند ANC و Awareness، با قیمتی حدودا نصف قیمت مدل پرو عرضه می‌شود.

من نسخه‌ی لایت هدفون Honor Choice X3 را نیز بررسی کردم تا ببینم به افرادی که می‌خواهند برای خرید هدفون کمتر هزینه کنند، چه کیفیت صدایی ارائه می‌دهد.

هدفون Honor X3 Lite که فقط در رنگ سفید موجود است، از درایور کوچک‌تر ۱۰ میلی‌متری بهره می‌برد و با بلوتوث 5.3، تنها از کدک AAC و SBC پشتیبانی می‌کند و خبری از کدک aptX برای پخش محتوای صوتی با وضوح بالا نیست.

مدل Lite بسیاری از قابلیت‌های X3 را ندارد؛ اما قیمتش تقریبا نصف است
هدفون لایت آنر از کیفیت ساخت مشابه مدل پرو بهره می‌برد، اما با گواهی IPX4، فقط دربرابر پاشش آب و تعرق مقاوم است و اگر در معرض گردوخاک باشد، امکان آسیب رسیدن به درایورها وجود دارد.

کنترل هدفون نیز کاملا لمسی است و فقط به دو ضربه جواب می‌دهد. در بررسی من، کنترل لمسی عملکرد خوبی داشت و در تمام موارد به‌درستی پاسخ می‌دهد. تنظیمات اکولایزر اپلیکیشن هم با نسخه‌ی پرو فرق دارد و سه پریست ارائه می‌دهد که یکی برای تقویت بیس است که چندان محسوس نیست؛‌ دو پریست دیگر برای تقویت میدرنج به‌کار می‌رود.

ظرفیت باتری هر ایرباد ۴۵ میلی‌آمپرساعت است و می‌تواند تا ۵ ساعت دوام آورد. با کیس ۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی هم می‌توان هدفون را ۴ بار دیگر از صفر تا صد شارژ کرد.

هدفون X3 Lite در بازه‌ی میدرنج، صدای تمیز و باکیفیتی ارائه می‌دهد؛ اما چون ANC ندارد، نباید انتظار خاصی از پوشش بیس داشته باشید. از سوی دیگر، این هدفون بازه‌ی تربل را با تاکید بیشتری از مدل پرو پخش می‌کند. در پخش آهنگ‌های شلوغ مثل ژانر متال هم کم می‌آورد و به‌شدت دچار دیستورشن می‌شود.

در یک کلام؛ Honor X3 Lite برای محیط‌های آرام و آهنگ‌های پاپ، رپ و آکوستیک مناسب است و اگر بودجه‌ی محدودی دارید و بیشتر آهنگایی که گوش می‌دهید روی صدای خواننده مانور می‌دهند، می‌توانید به این گزینه هم فکر کنید.

جمع‌بندی: هدفون Honor Choice X3 برای چه افرادی مناسب است؟
هدفون Honor Choice X3 با قیمت هدفون‌های اقتصادی، اما با ادعای ارائه‌ی قابلیت‌های هدفون‌های لوکس عرضه شده است؛ قابلیت‌هایی مثل نویز کنسلینگ فعال، پشتیبانی از کدک aptX، پخش/توقف خودکار آهنگ یا اتصال همزمان دو دستگاه به هدفون. برخی از این قابلیت‌ها ضعیف‌تر از چیزی که در هدفون‌های چند صد دلاری می‌بینیم، ظاهر شده‌اند؛ اما برخی دیگر عملکرد واقعا خوبی از خود نشان دادند.

درکنار Honor X3، گزینه‌های هم‌قیمت یا کمی گران‌تر ازجمله X1 Pro هایلو یا Soundcore Life Note E انکر نیز وجود دارند که هر دو از قابلیت ANC بهره می‌برند، اما گواهی IP54 ندارند و از کدک باکیفیت aptX پشتیبانی نمی‌کنند.

گلکسی بادز ۲ سامسونگ هم که قبلا بررسی کرده بودم، کیفیت صدای بسیار خوبی ارائه می‌دهد و ANC به‌مراتب بهتری دارد؛ اما از Honor X3 دو برابر گران‌تر است و در برابر آب و عرق زیاد مقاوم نیست.

با این حساب، اگر برای گوشی‌ اندرویدی خود دنبال هدفون خوش‌قیمتی می‌گردید که پوشش میدرنج خوبی داشته باشد، از کدک aptX پشتیبانی کند و ANCاش بتواند حداقل صدای کولر را به‌طرز محسوسی کاهش دهد، می‌توانید روی Honor X3 حساب کنید.

 

منبع: zoomit.ir

نظرات

نوشته ای پیدا نشد

نوشتن نظر